Jaaroverzicht weer: 2020 was recordwarm met veel zon

Raymond Klaassen
Raymond Klaassen 31 december 2020 12:00 uur
Laatste update: 21 januari 2021 14:17 uur
2020 zit er op en we kunnen concluderen dat we weer een zeer warm jaar hebben beleefd. Het is samen met 2014 het warmste jaar sinds de metingen geworden.

Hieronder een paar opmerkelijke zaken die we dit jaar in het weer zagen en natuurlijk ons video weerjaaroverzicht;

Speel deze video af

Langste reeks tropische dagen in zomer

De hitte kwam dit jaar ondermeer tot uiting in de landelijke hittegolf in augustus. In de De Bilt werden maar liefst 8 tropische dagen op rij gemeten (van 6 tot en met  13 augustus), een record. De weekgemiddelde maximumtemperatuur was 33,2 graden. Een unicum.

Extreme hoeveelheid zonuren in lente

Tijdens de lente kon de zon meestal ongehinderd schijnen. Uiteindelijk leverde dat het bizarre aantal van 805 zonuren op (gemiddelde over zes landelijke KNMI stations). Dat is bijna 300 uur meer dan normaal. Hoe uitzonderlijk zonnig deze lente was blijkt ook wel als we het aantal zonuren afzetten tegen een zonnige zomer. In het zomerseizoen staat de zon langer boven de horizon en zijn er theoretisch meer zonuren mogelijk. Toch zijn er sinds de metingen slechts 2 zomers geweest die meer zonuren hadden.

Al met al werd 2020 met ruim 2000 zonuren het op twee na zonnigste jaar sinds de start van de metingen. Alleen in 2003 en 2018 werden er meer zonuren geregistreerd.

Weeralarm tijdens Oud en Nieuw

Het enige weeralarm dit jaar hadden we direct op de eerste dag van het jaar. Tijdens de jaarwisseling was het extreem mistig, lokaal was het zicht minder dan 10 meter. Het leverde een code rood voor zeer dichte miste op die op Oudejaarsavond 31 december 2019 werd uitgegeven voor Friesland, Groningen en Drenthe en rond de jaarwisseling nog actief was.

Achteraf bleek het het enige weeralarm te zijn dat actief was in 2020.

Oranje en rood

In 2020 werd er wel vijf maal code oranje uitgegeven. In de meeste gevallen ging dat om onweersbuien (27 juni, 16 augustus en 21 augustus). Tijdens de hittegolf in augustus stond er van 8 tot en met 12 augustus een code oranje uit voor extreme hitte. In februari ging het om zeer zware windstoten.

Storm Ciara

9 februari werd er voor heel het land een code oranje in verband met zeer zware windstoten. Storm Ciara zorgde toen voor een onstuimige dag. De rukwinden zorgden voor flink wat schade aan natuur en gebouwen. Verzekeringsmaatschappijen schatten de schade op meer dan 150 miljoen euro. Op zee kwam het kortstondig tot orkaankracht (windkracht 12). Vlieland noteerde enige tijd windkracht 11. Het vliegverkeer op Schiphol kwam enige tijd stil te liggen.

Februari was sowieso een onstuimige maand. Maar liefst vier keer kwam het in Nederland tot stormkracht. Opvallend genoeg driemaal op een zondag. Ook is februari 2020 de natste februari sinds de metingen geworden.

Grote verschillen in neerslag

2020 gaat de boeken in als een jaar met grote verschillen in neerslag. Sommige delen van het land waren uitzonderlijk droog. Tot en met september leek dit jaar zelfs een van de drie droogste jaren te gaan worden.

In Nederland valt gemiddeld zo’n 800 tot 850 mm neerslag. In het oosten en zuidoosten is er meerdere plaatsen nog geen 700 mm gevallen terwijl in het westen en noordwesten op sommige locaties al meer dan 900 mm is gevallen.

Records 2020

Files en vertragingen