Weerplaza voorziet TU-Delft solarteam van expertdata

Michiel Severin
Michiel Severin 27 oktober 2021 09:05 uur
Laatste update: 27 oktober 2021 11:22 uur
Het Vattenfall solar team van de TU Delft doet mee aan de Morocco Solar Challenge. Weerplaza voorziet hen van expertdata voor de optimale tactiek.

Marokko in plaats van Australië

De race met zonne-auto's wordt dit jaar in Marokko gehouden. Normaal doorkruist men Australië, maar vanwege corona was dat onmogelijk. Marokko zorgt voor ongekende uitdagingen. Waar de auto's in Australië dwars door de droge en vaak zonnige outback reden, grotendeels over vlak terrein, heeft de organisatie in Marokko voor een nieuwe uitdaging gezorgd.

De route startte afgelopen maandag aan zee in Agadir, het zuiden van Marokko. De rest van de week rijden de auto's voornamelijk door het binnenland van Zuid-Marokko. Voor wie daar nog niet is geweest; daar ligt het Atlasgebergte, met bergen tot 3000 meter hoogte. Zo hoog komen de auto's niet, maar ze moeten wel diverse keren bergpassen over tot maar liefst 1546 meter hoogte. Om de bergen te overwinnen zijn er delen van de route waar de weg maar liefst 11-12% omhoog gaat! Marokko biedt dus uitdagingen die de teams eerder nog niet hebben meegemaakt.

Weerplaza levert weersverwachting aan Solar team TU Delft

De bergen vormen niet alleen een uitdaging voor de auto. Het weer in het berggebied maakt de race extra uitdagend. De auto's rijden met hun zonnepanelen het liefst in de zon zodat ze optimaal hun energie kunnen verdelen en inzetten. Daarbij speelt niet alleen de bewolking een belangrijke rol, maar ook de wind. De auto's zijn vrij gevoelig voor windvlagen, met name als die van opzij komen. Bovendien zorgt tegenwind voor meer verbruik.

Weerplaza levert weerdata van diverse weermodellen aan het team. Op deze wijze kunnen degene die de tactiek uitstippelen naar harte lust de weerdata bestuderen en scenario's uitdenken. Naast bewolking (op verschillende hoogtes), inkomende straling en windsnelheid worden ook de luchtdruk, temperatuur, neerslag en andere weerselementen aan hen gestuurd. 

De studenten hebben echter geen meteorologie gestudeerd. Weerdata is handig, maar weerkennis is nog belangrijker. Weerplaza heeft daarom één van haar meteorologen als weerexpert gekoppeld aan het team. Vanuit Houten wordt dagelijks een inschatting van de weersomstandigheden gemaakt en 's avonds naar het team van de Tu Delft gestuurd. Zo kunnen ze met hun eigen kennis van de auto en van het terrein, zelf aan de slag met de weerdata en de extra duiding van de meteoroloog. Alles gericht om optimaal en veilig te presteren.

De Nuna11 beklimt het Atlasgebergte. De zon schijnt, dus dat is prettig. (foto Jorrit Lousberg)

Wind, wolken, regen, maar gelukkig ook zon

De bergen vormen dus een uitdaging, maar het weer ook. Eind oktober in Zuid-Marokko is geen garantie voor een strakblauwe lucht. De eerste etappe, maandag, ging van start met wolkenvelden, maar naarmate de dag vorderde kwam er steeds meer ruimte voor de zon.

De tweede etappe leverde vooral wind en een paar stapelwolken op. De bergen overwinnen bleek de grootste uitdaging, maar de wind zorgde ook voor stuifzand en veel stof in de atmosfeer. Hierdoor wordt de zonneschijn getemperd en ontvangen de zonnepanelen dus minder energie. Het was een zware dag waarbij slechts 3 teams, waaronder het team van de TU Delft, op tijd over de finishlijn kwamen.

Deze woensdag staat in het teken van wind, wolken en mogelijk zelfs buien. Op de hoogste toppen van het Atlasgebergte valt sneeuw, maar daar waar de auto's rijden zal het regen zijn. Overigens ontstaan de buien vooral later op de dag, dus als de auto's snel genoeg rijden dan houden ze het droog...

Donderdag lijken de omstandigheden zonniger en rustiger uit te pakken, waarna vrijdag de laatste etappe wordt gereden naar Agadir, terug naar zeeniveau.

Wil je het team volgen?

Meer informatie over de race vind je op deze website: Solar Challenge Morocco

Het team van de TU-Delft kan je op deze website volgen, inclusief een live-feed tijdens hun race: Vattenfall Solar Team

Deel:

Files en vertragingen