F1 weerbericht: Kleine kans op buien in Monaco

Wisselende omstandigheden zorgen voor weinig grip

Van onze weerman

Michiel Severin
Michiel Severin 22 mei 2019 08:00 uur
Laatste update: 22 mei 2019 08:33 uur
De Grand Prix van Monaco is in vele opzichten een uniek evenement op de Formule 1-kalender. Onder mooie weersomstandigheden is het smalle stratencircuit al een enorme uitdaging, laat staan als het weer nog een rol van betekenis gaat spelen.

Zon, wolken en kans op een bui in Monte Carlo

Zondag wordt op het beroemde stratencircuit de race gehouden, maar donderdag vinden de eerste trainingen al plaats. Naast de lastige baan hebben de coureurs deze dagen ook te maken met wisselende weersomstandigheden. De komende dagen is het namelijk soms zonnig en warm, maar wind, wolken en zelfs een enkele bui worden ook verwacht.

Donderdag is het tijdens de eerste trainingen prima weer met flinke zonnige perioden en stapelwolken. ’s Middags is het 20 tot 22 graden en de wind is vrij rustig. Zaterdag wordt er wederom getraind waarna ’s middags de kwalificatie volgt. Michiel Severin, meteoroloog van Weerplaza verwacht dan snel wisselende omstandigheden: “Het ene moment schijnt de zon volop, maar vanuit de bergen proberen wolken en buien ook Monte Carlo te bereiken. Mocht dat gebeuren dan wordt het ook meteen koeler. Zondag is de kans op een bui kleiner, maar zeker niet nul. Waarschijnlijk verloopt de race vrij zonnig bij maxima van 22 tot 25 graden.”

Foto Motorsport

Een stratencircuit waarop slechts incidenteel geracet wordt biedt weinig grip en dat wordt in Monaco naarmate het weekend vordert ook nauwelijks beter. Het circuit is namelijk iedere avond gewoon toegankelijk voor het verkeer. Tel daarbij op de mogelijke regenbuien en de coureurs moeten rekening houden met weinig grip en daardoor listige omstandigheden, aldus Motorsport.com

Casper Bekking, expert bij Motorsport.com: “Onder natte omstandigheden zoeken coureurs doorgaans buiten de ideale lijn naar grip, aangezien daar meer rubberdeeltjes liggen die zorgen voor wrijving en dus tractie. In Monaco wordt dit rubber in de avonden weg gereden, waardoor het circuit in de regen erg glad wordt. Ook laten normale straatauto’s nog wel eens wat olie achter op het asfalt, wat uiteraard ook niet bijdraagt aan de grip.”

Bekking vervolgt: “Daarnaast maken de verwachte relatief lage temperaturen het er niet eenvoudiger op. Koelere omstandigheden zorgen op droog asfalt voor meer graining van de banden. Bij dit fenomeen is de buitenkant van de band warm maar de binnenkant niet op de ideale bedrijfstemperatuur, waardoor rubberdeeltjes loslaten. Dat resulteert in een gebrek aan grip en dat is zeker op een stratencircuit nadelig. Het weer in combinatie met de straten maken het racen de komende dagen dus extra uitdagend.”

Foto Motorsport.com

Files en vertragingen