Race of the Classics 2019

Michiel Severin
Michiel Severin 5 april 2019 14:18 uur
Laatste update: 5 april 2019 14:48 uur
Op 1 april startte de Race of the Classics, de zeilwedstrijd tussen verschillen hoge scholen en universiteiten. De meteorologen van Weerplaza maken veel weersverwachting voor de scheepvaart, dus een zeilwedstrijd met zulke bijzondere boten volgen we graag.

Niet naar Engeland

Onderstaand een verslag van Mila de Boer, één van de opvarenden op het schip van de Universiteit Wageningen.

Genieten op het water

We zijn maandag begonnen met de Race of the Classics vanuit de oude haven van Rotterdam. Het weer was heel onvoorspelbaar en de wind veranderde constant van richting. Hierdoor konden we niet naar Engeland varen en moest er een nieuw plan worden getrokken.

In plaats van Engeland gingen we naar Terschelling en konden we genieten van de mooie kust die Nederland te bieden heeft. Na een nacht varen kwamen we daar eindelijk aan en hebben we ons eerste feest gehad in het thema van foute fitness.

We besloten een dagje te blijven om het eiland te kunnen verkennen. Om het teamband te versterken hadden we tandems gehuurd en het hele eiland rond gefietst. Het was een heerlijke en sportieve dag!

Op naar Den Helder

Afgelopen donderdag, de vierde dag van de ROTC, werd er weer gezeild. Ieder schip stond vrij om z’n eigen route te bepalen vanaf Terschelling. Uiteindelijk druppelt iedereen bij rustig weer het pittoreske Den Helder binnen.

Mila de Boer: Na een nacht goed bij te hebben geslapen gingen we weer vroeg op pad naar Den Helder. Daar hadden we onze mooiste kleding aangetrokken, want het was gala! Samen met Imke en Bart, de bemanningsleden, hebben we de nacht door gedanst. De dagen vlogen voorbij en voor we het wisten was het alweer vrijdag. Op dit moment hebben we een 24 uur lange tocht voor de boeg om te strijden wie de meeste mijlen kan maken. Het zal weer zwaar worden maar we hebben er ook heel veel zin in!

De studenten zijn van alle markten thuis: zeilen, navigeren, klussen op de boot, maar ook een gezellig gala

De sfeer op de boot is erg fijn. Alle teamleden kunnen het goed met elkaar vinden en we gaan er met volle enthousiasme tegen aan! Ook met Olaf, Jolan, Imke en Bart kunnen we het erg goed vinden en zij genieten ook met volle teugen!

Laatste loodjes

De zeilschepen lagen vanochtend in Den Helder en zetten koers naar IJmuiden. Op zich een klein stukje, maar de wedstrijd gaat om de afstand. Het is een 24 uurs-race. Dat houdt in dat in deze 24 uur zoveel mogelijk mijl afgelegd moet worden. De race is vanmiddag begonnen dus zaterdagmiddag zal duidelijk zijn wie de winnaar wordt.

Neerslagverwachting Harmonie

Bekijk hieronder de neerslagverwachting van het Harmonie weermodel voor de komende 48 uur. Meer weerkaarten bekijken doe je op I'm Weather